Mechels huizenonderzoek: secretariaatsarchief

Het secretariaatsarchief bestaat uit dossiers die opgemaakt werden/worden om voor te leggen aan het schepencollege en de gemeenteraad. De oudste dossiers gaan terug tot 1850 en het systeem bestaat tot op vandaag. Een groot deel van de dossiers wordt bewaard op het Stadsarchief, de meer recentere op de dienst Interne Dienstverlening en Protocol

Verschillende rubrieken rangschikken de dossiers. Verschillende rubrieken zijn belangrijk voor huizenonderzoek:

  • gemeentelijke belastingen (vak 47)

  • gevaarlijke en hinderlijke inrichtingen (vak 54)

  • wegenissen (vak 65, bevat informatie over bouwvallige panden en soms ook stukken over publiciteitsborden aan gevels)

  • gemeentewerken (vak 67)

  • vergunningen (vak 68, bevat verwijzingen naar monumentale panden en kunstgevels voor de periode vanaf 1943)

  • letteren en wetenschappen (vak 70, bevat verwijzingen naar monumentale panden en kunstgevels voor de periode vanaf 1943)

  • museum en schone kunsten (vak 72, bevat verwijzingen naar monumentale panden en kunstgevels voor de periode ca. 1891-1942)

De benamingen en de inhoud van de vakken kunnen veranderen tijdens de jaren.