Het Koorboek van Margareta van Oostenrijk
Het Koorboek van Margareta van Oostenrijk werd gemaakt aan het begin van de zestiende eeuw, in het atelier van de beroemde Petrus Alamire. Wie de exacte opdrachtgever was, is niet duidelijk. Volgens sommigen was het Margareta van Oostenrijk, anderen beweren dat het Maximiliaan van Oostenrijk of aartshertog (later keizer) Karel was. In ieder geval hoort het thuis in de omgeving van het Bourgondisch-Habsburgse hof. Het is trouwens het enige koorboek uit die sfeer én het enige volledig bewaarde Alamirehandschrift op het grondgebied van de Vlaamse Gemeenschap, wellicht in de stad waar het gemaakt werd.
In het Koorboek van Margareta van Oostenrijk vind je prachtig gecomponeerde missen van Vlaamse topcomponisten Mathias Pipelaere en Pierre de la Rue. Het is echter meer dan religie. De politieke ideologie van de Habsburgers zit in het handschrift verweven. Dit is onder meer het geval in de prachtige openingsminiatuur waarop Maximiliaan van Oostenrijk te zien is.
De miniaturen in Gents-Brugse stijl zijn van een heel hoge kwaliteit en behoren tot de laatste bloeiperiode van de Vlaamse miniatuurkunst (1475-1550).
Het Koorboek van Margareta van Oostenrijk was waarschijnlijk oorspronkelijk bedoeld als een vorstelijk relatiegeschenk. De Habsburgse vorsten maakten zo'n culturele luxeproducten ter gelegenheid van bezoeken, huwelijken, politieke overeenkomsten...
In 2007 werd het Koorboek officieel erkend als Topstuk van de Vlaamse Gemeenschap.
Raadpleging
De prachtige miniaturen uit het Koorboek kan je bekijken in de Regionale Beeldbank.
Alle wetenschappelijke info en de hoogwaardige digitale beelden van het volledige Koorboek vind je op de IDEMdatabank van de Alamire Foundation.
Ga zeker ook eens langs in het Museum Hof van Busleyden. Het Koorboek is er één van de blikvangers.