Enkele historische weetjes over de wijk Arsenaal

Wijk Arsenaal is de kleinste wijk in Mechelen, maar wel niet de minst onbelangrijke. De wijk heeft een belangrijke en boeiende historische achtergrond.

Geografische ligging

De wijk Arsenaal is omringd door wijk centrum, wijk Nekkerspoel, wijk Tervuursesteenweg en dorp Muizen. 
Ze ligt tussen de Vierendeelbrug uit 1933-35 over de Leuvensesteenweg tot aan de spoorweg tegen Muizen.

Ze telt 15 straten. De N26 Leuvensesteenweg loopt dwars door de wijk met aan de ene zijde de dichtsbevolkte buurt dat aan de Dijle grenst met de volgende straten: De Hamerstraat, waar het wijkhuis gelegen is en de buurtparking die recent werd aangelegd. Hij biedt plaats aan ongeveer 30 wagens. Achter het wijkhuis kunnen kinderen uit de buurt zich uitleven op het nieuw heraangelegd speeltuin met sportterein. Verder hebben we de Aambeeldstraat, Draaibankstraat, Locomotiefstraat, Smisstraat, Tenderstraat en Wagonstraat. Aan de andere zijde van de Leuvensesteenweg bevinden zich de Bautersemstraat, Dellingstraat, Hanswijkdries met basketbalterrein en een klein speeltuin, Hanswijkvaart, Mollestraat, Motstraat en Zeutestraat.

Geschiedenis 

De woonbuurt werd ontwikkeld als een urbanisatieproject voor de arbeiders van de centrale werkplaats, de straten hebben nog hun typische uitzicht van de jaren 1880, met enkele originele arbeiderswoningen.

Eén van de vier centrale werkplaatsen van de NMBS is gehuisvestigd in deze buurt. De Centrale Werkplaats Mechelen speelt een cruciale rol achter de schermen van het spoorwegbedrijf. In "Het Arsenaal" krijgen treinen hun groot periodiek onderhoud of worden ze compleet gemoderniseerd. De werkplaats is ook leverancier en hersteller van onderdelen en wisselstukken voor werktreinen, hogesnelheidstreinen, goederenwagens... voor de andere ateliers. Hier bevindt zich ook het spoorwegmuseum ‘De Mijlpaal' dat zeker een bezoek waard is.
Ze is gelegen aan de spoorlijn Brussel-Antwerpen en eveneens verbonden met het goederenstation Muizen.

De Centrale Werkplaats verkreeg haar volksbenaming „arsenaal" omdat oorspronkelijk (in 1835), het onderhoud van het spoorwegmaterieel gebeurde met werkkrachten, afkomstig van een legerwerkplaats. Zij is de oudste spoorwegwerkplaats van het land en vermoedelijk ook van het ganse Europese vasteland. Haar installaties zijn niettemin betrekkelijk nieuw van opvatting: vier vijfden van haar gebouwen werden inderdaad tijdens de laatste wereldoorlog vernield en nadien wederopgebouwd met toepassing van de laatste technische snufjes.

Verder heeft de wijk een bedrijvenpark, het Ragheno Business Park genaamd. Deze heeft zijn naam te danken aan de Brusselaar Willem Ragheno (1820-1867), die in 1850, wiens vader overigens als ingenieur in het Arsenaal werkte, een smederij oprichtte voor de productie van (gietijzeren) spoorwegonderdelen. Het bedrijf groeide verder uit en leverde na verloop van tijd volledig afgewerkte rijtuigen en speciaal ontworpen wagons af aan de Belgische Spoorwegen.

Willem Ragheno bouwde voor de Nederlandse tot en met Chinese markt spoorrijtuigen, maar werkte ook mee aan de bouw van autobussen.

In het Raghenopark werken vandaag al meer dan duizend mensen. De Lijn, het Rode Kruis Vlaanderen en Wolters-Kluwer hebben er hun hoofdzetel. De federale politie van Mechelen heeft sinds maart 2007 haar intrek in het nieuwe gebouwencomplex aan de Zeutestraat.

Het Kanaal Leuven-Dijle, is één van de oudste kanalen van ons land. De nieuwe jachthaven aan de Hanswijkvaart is uitstekend gelegen als aanlegplaats voor pleziervaartuigen. Over een afstand van 350 meter kunnen een dertigtal boten aanmeren.

Vlakbij is er voor de sportievelingen sporthal IHAM, de ideale plek om te gaan squashen, badmintonnen, jazzdansen en nog veel meer...

De moeite waard om eens op verkenning te gaan, vind je niet?